ÆRLIGHED OG BUZZWORDS – HVAD VED DU EGENTLIG OM DIN JUICE?

Eksempelvis lokker “friskpresset” dig til at tro, at en juice er presset for nylig af friske råvarer. Det er langtfra altid tilfældet.

Det er ikke kun inden for flydende fødevarer, at den er gal. I hele fødevareindustrien florerer ord som “glutenfri”, “raw”, “protein”, “superfood”, “naturlig” og “antioxidanter”, og mange forbrugere vælger produkter ud fra et hurtigt kig på de ord, der er trykt på emballagen. De producenter, der ikke bruger samme salgstricks, sorteres fra. Men hvorvidt det ene produkt faktisk er bedre end det andet, afhænger af mere end hvad et par buzzwords indikerer.

Lad dig ikke snyde – heller ikke af dig selv

Vi i Frankly Juice mener, at forbrugerne har krav på at vide, hvad de køber! Derfor opfordrer vi jer – vores fans, følgere og kunder – til at kigge en ekstra gang på de fødevarer, I har i hånden, inden I lægger dem i kurven. For bag de positive buzzwords kan der gemme sig ringe eller direkte usunde ingredienser og produktionsprocesser.

Buzzwords kan nemlig også bruges til at dække over det negative, som normalt ville afholde dig fra at købe et produkt. Eksempelvis lokker et ord som “koldpresset” dig til at tro, at en juice er sund og kvalitetsrig – men det er kun tilfældet, hvis den samtidig er økologisk! En koldpresset, ikke-økologisk juice kan nemlig indeholde en koncentreret mængde giftstoffer fra pesticidrester, men det har producenten selvfølgelig ikke lyst til at skrive på sin emballage. Så ved at fremhæve koldpresningen, leder det opmærksomheden væk fra, at råvarerne ikke er økologiske – og at produktet slet ikke er så sundt og kvalitetsrigt, som producenten brander det til at være.

Nogle producenter bruger mange buzzwords på én gang, men det dækker dig ikke nødvendigvis ind. Eksempelvis kan en juiceproducent, der vil brande sig på sundhed, markedsføre sin juice som både økologisk, koldpresset og friskpresset af friske råvarer. Dét vil mange forbrugere se som sundhedsstempler. Men hvis juicen samtidig er pasteuriseret eller HPP-behandlet, er en del af råvarernes næring gået tabt i processen – de næringsstoffer, der faktisk gør juicen sund og kvalitetsrig. Men det læser forbrugeren jo ikke ud fra de positive ord.

Buzzwords fortæller dig langtfra alt det, du har brug for at vide, for at kunne træffe et bevidst valg i supermarkedet. Men misforstå os ikke; vi mener ikke, at brugen af buzzwords er tegn på et dårligt produkt. Men vi mener, at du som forbruger er nødt til at se udover dem. Læs dét, der står med småt, og læg mærke til de ting, der slet ikke er nævnt, og afgør så selv, om produktet har kvalitet.

I vores øjne handler kvalitet om kompromisløshed. Kan en juice ikke markedsføres på at være alt det, der gør en juice kvalitetsrig, så er det nok fordi, producenten er gået på kompromis. Men det gør vi ikke!

Forestil dig en fødevarebranche, der er gennemsigtig og ærlig

Det lyder næsten for godt til at være sandt, ikke? Men det kan godt lade sig gøre. Hos Frankly Juice prøver vi i hvert fald at bidrage til en mere gennemsigtig fødevareindustri. ”Men bruger I ikke selv buzzwords på jeres egne juice flasker?” tænker du måske. Jo, det gør vi, men på ærlig vis. Vi er åbne omkring vores råvarer, produktionsprocesser, næringsindhold osv. Det er vigtigt for os, at du ved, hvordan vores produkter kommer til verden og hvad det betyder for deres sundhedskvalitet og for dig. Vi brander os ikke på tomme løfter og vi vil gerne være ærlige – deraf vores navn “Frankly” Juice.

Når nu vores juice er både økologisk, koldpresset, friskpresset og ubehandlet, ville det være dumt ikke at reklamere for det. Forskellen på vores og mange andres brug af buzzwords er, at mens nogle producenter forsøger at markedsføre et produkt som sundt og kvalitetsrigt, fordi det lever op til ét eller få buzzwords, så kan vi hos Frankly Juice faktisk krydse alle de bokse af, der skal til for, at vores produkter virkelig er så sunde og kvalitetsrige, som vi påstår. Vi ved godt, at det lyder selvfedt. Men der ér bare forskel på Frankly Juice og mange andre på markedet.

Hvad er så frisk juice?

Her til sidst skylder vi dig en forklaring på, hvad ”frisk” juice er. For som vi skrev i indledningen, markedsfører nogle juiceproducenter deres juice som “frisk”, selvom den hverken er friskpresset eller presset af friske råvarer. I vores optik er en juice kun frisk, hvis den er både økologisk og ubehandlet.

Vi mener, at friskhed og økologi går hånd i hånd. Økologiske råvarer holder sig ikke ligeså længe som konventionelle, og derfor skal de presses inden for en kortere tidsfrist. Det betyder, at råvarerne er friske, når de presses.

Hvorvidt juicen er friskpresset kan du se ud fra, om den er ubehandlet. For at man kan kalde en juice ubehandlet, må den hverken være fra koncentrat, være pasteuriseret eller på andre måder være opvarmet; juicen skal være ren. Ubehandlet juice har kort holdbarhed, men den har også højt indhold af smags- og næringsstoffer – og den har ikke ligget og søbet rundt i en karton et helt år, før du drikker den.

Frankly Juice producerer selvfølgelig frisk juice. Frisk, uden citationstegn, uden filter – bare fuldstændigt ærligt. Det er en forskel, der kan smages og mærkes – prøv selv! 🙂