frankly-juice-femmeemilie-årstidernekasse_kqdk3o

ET SUNDT VALG I BØRNEHØJDE

Vi kender det – en hektisk hverdag kan ofte føre til lette løsninger når det gælder både aftensmaden og børnenes madpakker. Hvordan træffer man det sunde valg for sin familie og giver de gode vaner videre til de små? Vi har taget en snak med vores ambassadør Emilie Knudsen, bedre kendt som @femmeemilie på Instagram, der har sønnen William på 4 år. Hun giver her fire inspirerende råd til, hvordan du kan prioritere et sundt valg for dine børn i en travl hverdag.

1. Planlægning

Når det kommer til sunde kostvalg for dig selv og dine børn er det først og fremmest en god idé at gøre madlavningen så nem som mulig – og nemhed kommer sig af planlægning! Planlægning er nøgleordet i forhold til at undgå tidspres og dårlige løsninger, som ellers kan opstå, når aftensmaden skal udtænkes sidst på dagen.

Du kan fx lave en madplan eller en plan over, hvad der skal handles ind hver uge, så aftensmaden og råvarerne til børnenes madpakker er på plads. Skal det være ekstra nemt i hverdagen, kan du få leveret Måltidskassen fra Aarstiderne lige til døren. Den indeholder råvarer og inspiration til sunde og lette retter. Især BørnefamilieKassen er god til familier med børn, fordi den indeholder råvarer til hurtige og velkendte retter, som er nemme at gå til for både børn og voksne.

“Når vi får Måltidskassen leveret hos os, skal vi ikke opfinde den dybe tallerken hver dag, det gør det bare nemmere. Samtidig er det med til at udvide Williams horisont og kendskab til forskellige madvarer, fordi Måltidskassen hver uge indeholder forskellige råvarer og inspiration til nye opskrifter”, fortæller Emilie.

2. Lav meget – frys ned – tag op

I forlængelse af planlægning, er forberedelse også vigtigt. En god ide er, at lave større portioner og fryse dem ned. På den måde er der mad til, hvis en dag inspirationen til aftensmad er væk eller hvis det har været en lang dag på arbejdet. Tag maden ud – tø op – et voilá! Så er der mad til hele familien.

“Vi tænker meget i nemme løsninger hjemme hos os. Det kan f.eks. være at lave større portioner mad og fryse ned, så der er til flere dage. Eller også får William nogle rester med i sin madkasse dagen efter i børnehaven – det gør automatisk også madpakken nemmere” smiler Emilie.

Et andet godt tip er, at smide en Frankly Juice i fryseren natten over. Tag den ud om morgenen og smid i tasken eller madpakken – så holder den sig kold og frisk hele dagen. Husk blot at ryste den inden du smider den i fryseren.

3. Inddrag børnene i køkkenet

At tage det sunde valg for sine børn og give det videre, handler for Emilie meget om at inddrage dem i madlavningen i hjemmet og fortælle dem, hvor råvarerne kommer fra. På den måde kan de se, smage og føle råvarerne, inden de forvandles til et lækkert aftensmåltid.

“Jeg tvinger ikke William ud i køkkenet, hvis han ikke vil. Men han får nogle opgaver der gør, at han ofte synes det er sjovt. Det handler om at skabe nogle gode oplevelser med mad for sine børn, så de får et sundt forhold til kost og råvarer” siger Emilie.

Emilie har erfaret på egen krop, at det er de gode råvarer, der er det bedste brændstof. Det vil hun gerne give videre til sin søn William.

“Jeg siger aldrig til William, at det er fordi han bliver tyk eller at han får huller i tænderne, hvis han spiser noget usundt. Det er vigtigt for mig at lære ham gode vaner, så han får et sund forhold til mad. Vi snakker derfor om, at der er råvarer der giver kraft og energi, og som er med til at gøre hans krop glad, så han har energi til at lege”.

4. En sund snack til børnene

En sund og solid madpakke kan indeholde lidt forskelligt, der giver børnene en god energi dagen igennem. Det kan være rugbrød med forskellig pålæg eller fisk, frugt og gnavegrønt – men der skal også være plads til en snack.

“Jeg prioriterer at lave en god og solid madpakke til William. Han kan godt få en snack med, der består af en kiks eller en lille kage. Det er ikke forbudt! Børnehaven frabeder at vi giver børnene slik med, og det kunne jeg heller ikke finde på. Det handler om at prioritere hans sukkerindtag, men man kan sagtens vælge et sundere alternativ, som fx bær, nødder, figenstænger eller en Frankly Juice – dem er han vild med” smiler Emilie.

En Frankly Juice er et godt alternativ til den lille snack i børnenes madpakke, der giver det ekstra energiboost i løbet af dagen. Frankly Juicekassen, som leveres lige til døren gennem Aarstiderne, byder på 8 flasker forskellige koldpressede frugt- og grøntsagsjuice – lige til madpakken. Bestil dine Frankly Juice lige her.