NIKOLAJ SEIERSEN & FRANKLY JUICE - FRA KØKKENBORDET TIL STORPRODUKTION

NIKOLAJ SEIERSEN & FRANKLY JUICE – FRA KØKKENBORDET TIL STORPRODUKTION

Det blev for ham begyndelsen på Frankly Juice, og i dag kan Nikolaj Seiersen i en alder af bare 22 år kalde sig produktionsleder på fjerde år og medejer; en lederstilling der ikke altid er nem, når man selv kun lige er ved at blive voksen.

Fra fodbolddrømme til Frankly Juice

Det var ellers ikke en fremtid i en juicevirksomhed, Nikolaj Seiersen havde i tankerne som 17-årig. Det meste af sin tid brugte han på at spurte afsted på fodboldbanen eller øve sig i spanske gloser; året forinden var han flyttet til Malaga, hvor han havde fået mulighed for at udvikle sit talent for fodbold. Alligevel faldt det ham naturligt at blive en del af Frankly Juice, fortæller han:

”På grund af fodbolden har jeg altid gået meget op i at behandle kroppen ordentligt og indtage de rigtige ting, så da min bror fortalte sin idé om et sundt juicekoncept for mig, syntes jeg, at det lød spændende. Jeg havde i forvejen tanker om at flytte hjem igen, for det var et meget stort skridt at flytte hjemmefra til et fremmed land som 16-årig. Min bror og jeg er meget tætte, så jeg flyttede nærmest ind hos ham, da jeg kom hjem og bor faktisk sammen med ham den dag i dag.”

I en lejlighed på Amager blev de første juice presset og prøvesmagt.

”Alle lommepenge gik den første periode til frugt og grønt hos den lokale grønthandler og vi brugte mange timer hver dag på at teste hjemme på køkkenbordet, for at finde de helt rigtige opskrifter,” husker Nikolaj Seiersen.

Frankly Juice ser dagens lys for første gang

Efter mere end et halvt år med konceptualisering, kulminerede det i et launch-event på et PR-bureau d. 20. juni 2014. Hvad der skulle have været en 5-timers produktion aftenen inden, endte med at blive 12 timers knoklen lige op til eventets start. Der blev ingen tid til søvn, men til gengæld var begejstringen stor for endelig at skulle vise produkterne frem.

Udover at de inviterede kunne smage på produkterne og høre om Frankly Juices vision, ramte eventet også de sociale medier og skabte en hel del interesse relativt hurtigt.

100 timers arbejde om ugen i et år

Virksomheden fik et lille lokale på Amager med små maskiner, hvor de begyndte at producere regelmæssigt. De fik deres første store kunde, da Tommy Hilfiger bestilte ca. 500 juice til et event, og herfra gik det stærkt. Produktionen kørte dagligt sideløbende med leveringer og en lang række events, der fik Frankly Juice ud over rampen.

”Vi fik frugt og grønt leveret af Aarstiderne ved 4-5-tiden om morgenen og gik med det samme i gang med at producere. Om formiddagen kørte en af os ud og leverede juice i min private bil, mens de andre fortsatte produktionen, ofte indtil sent om aftenen. Sådan var det hver dag i et år. Det var totalt ustruktureret og sindssygt hårdt. Vi fik ingen løn, så økonomisk var det ikke super sjovt. Men vi fortsatte. I dag forstår jeg ikke, hvordan vi klarede den, men vi lagde fundamentet for virksomheden og skabte et brand, og det er jeg stolt af i dag,” siger Nikolaj Seiersen.

Alle råvarer blev vejet, tjekket og skåret i mindre stykker for at de små maskiner kunne presse dem. Når saften var presset, skulle den hældes på flasker, som der skulle skrues låg og sættes label på. Alle processer var manuelle og derfor langsomme. I starten tog det næsten 30 minutter at lave 5 juice, hvilket på ingen måde var en god forretning. Så når vi skulle lave 500 juice tog det lang tid og det var hårdt arbejde.

Heller ikke privat var det nemt, husker Nikolaj Seiersen. Det første år havde han fri fire søndage i alt. Det levnede ikke meget tid til et socialt liv.

”Familie og venner blev totalt tilsidesat. Min bror og jeg var hverken gode sønner eller venner i den periode. Også på datingfronten var jeg fuldstændig latterlig. Jeg gjorde alt hvad jeg kunne, for at være til stede og vise interesse, men jeg blev konstant forstyrret af noget arbejdsrelateret. Jeg har dog lært rigtig meget den dag i dag. Men jeg fortryder ikke, at vi prioriterede sådan. Vores familie bakkede os op, og de venner, der holdt ud, har vi endnu. Det var dét, det krævede,” siger den unge produktionschef.

Frankly Juice har vokseværk

I 2015 flyttede Frankly Juice til Københavns Nordhavn, hvor der var mere plads. Efterspørgslen steg og der kom flere kollegaer og nye maskiner til produktionen, som blev mere automatiseret.

”Det var helt naturligt, at jeg blev ansvarlig for produktionen. Min bror var kreativ på udvikling, salg og marketing og tog meget ud til kunder og events. Den anden Christian (Bowall) fungerede som overordnet administrativ og var stadig tilknyttet en anden virksomhed. Derfor var jeg mest i produktionen og blev hurtigt bedst til det. Jeg synes, det er super interessant, men også virkelig udfordrende ” fortæller Nikolaj Seiersen.

I dag har Frankly Juice samlet produktion og administration i langt større produktionsfaciliteter i Brøndby. Med nye, store detailkunder såsom Coop på ordrelisten, var juicedrengene nødt til at flytte.

”Det er gået fra køkkenbordet derhjemme til at være storproduktion i egne lokaler på knap 1700 kvm. Det er klart det største skridt for Frankly Juice i vores levetid. Vi har for nylig landet en investering, som har været med til at gøre det muligt. Vi arbejder efterhånden også med nogle store kunder: Emmerys, Lagkagehuset, Sticks’n’Sushi og Irma bl.a. Det tegner lyst for fremtiden,” mener Nikolaj Seiersen.

22 år og et stort ansvar

I takt med, at Frankly Juice har udviklet sig, har Nikolaj Seiersens rolle gjort det samme, fortæller han:

”Større kunder betyder større ansvar, og begår jeg fejl, kan det koste virksomheden dyrt. Men ansvar er spændende, for det betyder udfordringer og det lærer man af. Selve produktionen er én ting, men alt omkring den er lige så vigtigt: maskiner og service, kvalitet, logistik, medarbejdere og vagtplan er bare nogle af tingene. Derudover er jeg med til at træffe større beslutninger der vedrører produktionen og virksomheden i samarbejde med mine kollegaer. Dét er en udfordring – at træffe beslutninger, som kan koste virksomheden og mine kollegaer noget. Når jeg fx lægger en vagtplan, har det jo indflydelse på mine kollegaers dagligdag, og indimellem er jeg nødt til at træffe upopulære beslutninger.”

“Det er langtfra nemt at drive en fødevareproduktion. Der opstår hele tiden ting i og omkring produktionen, som kræver rigtig meget. Men jeg er blevet mere hård i filten og er ikke længere bange for de svære beslutninger. Jeg har lært at finde løsninger, når det brænder på. Jeg føler, at jeg udvikler mig og lærer mere om mig selv som en ‘rigtig’ leder, på den måde,” siger Nikolaj Seiersen.

Hvad en ‘rigtig’ leder så er, har den unge chef ingen opskrift på, dog navigerer han selv efter et enkelt, men ufravigeligt princip:

”Jeg prøver at være så meget til stede i driften og så tæt på medarbejderne som muligt, da jeg mener, at det skaber det bedste grundlag for at kunne lede produktionen i den rigtige retning. Jeg forsøger derudover at være glad og smilende hver dag og behandle alle ligeværdigt. Det er ikke altid nemt at være ovenpå, når der ofte opstår udfordringer, som kræver meget af ens udholdenhed både fysisk og psykisk. Men sådan er det nok at være iværksætter. Det handler for mig rigtig meget om at skabe en arbejdsplads, hvor folk kan lide at være. I Frankly Juice er vi en familie og det har stor betydning for dynamikken og teamworket.”

Med en produktion der bare vokser og bliver mere og mere industriel, kunne man frygte, at netop atmosfæren og kammeratskabet ryger. Det frygter Nikolaj Seiersen ikke sker for Frankly Juice. For ligesom de ikke går på kompromis med produkt og kvalitet, går de heller ikke på kompromis med medarbejdertrivsel.

“Min rolle er at få produktionen til at spille, og det indebærer også at motivere medarbejderne og der ligger et stort HR-arbejde i det,” siger Nikolaj Seiersen.

Det er en rolle, som ikke altid er nem, når man som Nikolaj Seiersen er bare 22 år. Det kan være svært at påtage sig en chefs autoritet, når man er ung og kollegaerne oftest er ældre, men teamet respekterer ham og hans beslutninger, fortæller Nikolaj Seiersen:

”Også selvom jeg indimellem begår fejl, for selvfølgelig gør jeg det, men jeg lærer af dem. Sådan har det været hele vejen – learning by doing. Jeg har hverken erfaring eller uddannelse at trække på. Dog ved jeg lige præcis hvad jeg vil med Frankly Juice og det hjælper mig meget i forhold til at træffe de rigtige beslutninger”

Flere unge skal turde gå deres egen vej

Nikolaj Seiersen er langtfra gået den “normale” vej. Det er dog ikke noget, han tænker over. For ham virkede det naturligt at støtte op om Frankly projektet om at skabe en bæredygtig forretning; også selvom han har givet afkald på mange af de ting, som fylder i mange andre unges liv.

”De fleste tager en uddannelse og får et job. Jeg er bare iværksætter. Jeg har ingen uddannelse udover folkeskolen og har jo så misset nogle ting. For eksempel har jeg ikke været til gymnasiefester. Men jeg har lært mere af det her, end jeg ville have gjort i gymnasiet. For mig betyder det noget at lave det, jeg brænder for. Det er også vigtigt, når vi ansætter folk i Frankly Juice – de skal ville arbejde lige præcis her,” siger han.

Nikolaj Seiersen håber, at flere unge vil lytte til sig selv og turde springe ud i noget og udleve deres drømme i stedet for at lade sig påvirke af, hvad der er ”normalt”.

”Tag chancen! Ja, det er skræmmende, for går det galt, kan det blive dyrt, men vilje slår talent. Jeg har fået så meget ballast af det her. Jeg er blevet klogere, stærkere og mere moden gennem Frankly Juice.”