Helene_blogpost_aq5wca

SKAB ET ARBEJDSLIV UDEN STRESS

Hos Frankly Juice ved vi, at sundhed ikke kun handler om kost og motion – din psykiske velvære er lige så vigtig. Vi kender alle det adrenalinkick, som en udfordrende opgave på jobbet kan give os. Vi kommer i et intenst øjeblik op at køre, men falder også ned igen bagefter. Det er den sunde stress, som faktisk hjælper dig. Den usunde stress opstår, når vi bliver ved med at køre på højtryk – og det kan være farligt for dit helbred.

I samarbejde med mindfulness-instruktør og cand.mag Helene Krenchel giver vi her 4 gode råd til, hvordan du kan håndtere arbejdsrelateret stress.

1. Skab kontakt til din krop

Det er vigtigt, at du skaber en god kontakt til din krop og registrerer dens signaler, så du bedre kan mærke dine grænser. For at finde din indre ro, er det godt at kende nogle teknikker:

“I mindfulness er åndedrættet kroppens anker og dét i sig selv kan virke vanvittigt beroligende. Find dit åndedræt, der hvor du mærker det mest tydeligt. Det kan gøres uanset om du er hjemme, sidder i toget eller står i køen i supermarkedet”.

Ifølge Helene handler det om at mærke efter, hvornår du har brug for at komme ned i gear. Kalenderen kan være fyldt, men kroppen vil måske allerede efter kort tid reagere og sige stop – så lyt til dens signaler, den lyver aldrig. Når vi i Frankly skal ned i gear, tager vi det vi kalder et Frankly Moment. For os, er det et øjeblik hvor vi puster ud og mærker efter hvad kroppen har brug for og gør det – hvad enten det er en rask løbetur, frisk luft på altanen eller blot at læne sig tilbage i stolen og nyde en Frankly Juice.

2. Bryd med dine vanetanker

Det er vigtigt, at du kigger på dine handlinger på en ikke-dømmende måde – det afstresser og giver plads til at bryde med dine vanetanker, understreger Helene.

“Vi er meget ofte hårde ved os selv. Vanen siger, at hvis vi ikke gør det godt nok straffer vi os selv. Inden du begynder at skælde ud på dig selv bør du i stedet tænke: Hvorfor mon jeg egentlig vælger at straffe mig selv nu?”.

Acceptér at du ikke nødvendigvis skal være den bedste, for at have det godt. “Hvis du kan nå til fred med tanken om ikke konstant at skulle vinde, så tror jeg, at rigtig meget er vundet. For hvis du tænker nysgerrigt på det – giver det dig så i virkeligheden en varig glæde at vinde hele tiden?” spørger Helene.

3. Ha’ det sjovt og styrk dine sociale relationer

Det er vigtigt, at du giver dig selv plads til at lave noget der morer dig – både arbejds- og fritidsmæssigt. Ofte gør vi ting af pligt og fordi vi føler at vi skal, men mærk efter – hvad har DU egentlig lyst til og hvad gør DIG glad? Det er ikke alt der behøver at gøre ondt, før det er godt.

“Drop motionen, hvis det er fordi din kæreste synes, du trænger til det. Gå en tur, fordi det gør dig glad eller find noget andet, som sætter gang i dine lykkehormoner og sænker stressniveauet” siger Helene.

Sørg samtidigt for at styrke dine værdifulde sociale relationer. Vi bruger i dag rigtig meget tid og energi på sociale medier, og det er også okay. Men omgiv dig med mennesker af kød og blod, som elsker dig uanset om du har succes eller ej.

4. Balancér dit liv

Det er vigtigt, at du skaber balance i dit liv! Giv dit liv et serviceeftersyn mindst én gang om året og kig på alle sider af dit liv – mad, motion, venner, sex, kærlighed og arbejdsliv. Spørg dig selv: Er der balance? Får jeg noget af det hele, eller er der noget der er overloaded og noget der er fuldstændig udsultet?

Helene har selv oplevet stress på egen krop. I dag har hun lært at mærke efter og sige fra og det er dét, hun lærer sine klienter – at gå fra at være parat-til-start til at sige nok-er-nok.

“I dag er jeg ultra påpasselig med at passe på mig selv – også når det betyder, at jeg må sige fra. Og det er ikke forkert, tværtimod! Dengang sad jeg tilbage med en krop, der kørte på overdrive. Den kunne ikke falde til ro, og det er en rigtig ubehagelig fornemmelse”.

At forblive i kontakt med din krop

Hos Frankly Juice er vi enige med Helene om, at den indre velvære kommer af, at man lytter til sin krop og gør noget godt for den – hvad enten det handler om at give den den rette næring og vitaminer, eller noget helt andet.

Helene arbejder ud fra en række principper udviklet af professor Jon Kabat-Zinn og benytter deraf tre hoveddiscipliner: Meditation, BodyScan og Mindful Yoga, der er med til at skabe en stærk kontakt til kroppens signaler. Men ifølge Helene er der én vigtigt ting, du skal huske for at fastholde din nyfundne kropskontakt:

“Man skal turde at leve med, at man er anderledes – for størstedelen af befolkningen høvler jo bare af sted. Men bliv på din egen yogamåtte og interessér dig for, hvad der virker for dig og stå fast ved det!”.

Læs mere om Helene Krenchels arbejde med Mindfulness og coaching på www.helenekrenchel.dk